RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten

De kunst van het champagne verzamelen

∙ Walk-in champagne closet ontworpen door RMR Interieurbouw 

Champagne is niet alleen geschikt om een feest op te luisteren, sommige merken en flessen zijn dat ook om te bewaren. Zeker als het etiket door Andy Warhol of Jeff Koons is ontworpen. Pierre is een professionele investeerder wiens liefhebberij in wijn uitliep in een passie voor champagne. Hij wilde zijn verzameling niet in een donkere kelder wegstoppen, maar kunnen bekijken als een kunstcollectie. Daarvoor was een kast nodig die de fabrikanten niet konden leveren. RMR Interieurbouw ontwierp deze voor hem. Samen schreven ze zo champagnegeschiedenis.

De Noord-Franse streek waar de mousserende wijn wordt verbouwd die de naam champagne mag dragen, is beperkt in omvang. Toch heef het wijnbouwgebied van nog geen 34.000 hectaren tal van gerenommeerde merken opgeleverd, zoals  Bollinger, Moët & Chandon en Krug, die samen de wereldmarkt beheersen. “Uiteindelijk niet minder dan vijfduizend champagnemerken,” zegt Bob Bron, directeur van Moët Hennessy Nederland, “omdat de vele kleine boeren slechts 50% van hun oogst aan de grote huizen verkopen. De rest gebruiken ze voor hun eigen merk, dat verkocht wordt op de Franse markt. De grote huizen exporteren het leeuwendeel van hun flessen.”

Pierre reist elk jaar door de champagnestreek. Hij bezoekt boerderijen, proeft, leert en koopt in. Maar de kleinere merken zijn slechts mondjesmaat aanwezig in zijn champagnekasten. De meeste ruimte wordt ingenomen door flessen Dom Pérignon, de Cuvée de Prestige van het huis Moët & Chandon. “Ik koop van elke jaargang zeker tientallen flessen en ik streef ernaar daarvan minstens dertig  over te houden om te bewaren”, aldus Pierre. “Mijn verzameling begint bij het jaar 1990.”

RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten


“Ik koop van elke jaargang zeker een dertigtal flessen”


RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten

Wijnkasten rechts | Sub Zero Wolf

RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten

Niet wegstoppen
Dom Pérignon wordt enkel in de betere jaren geproduceerd. Voor de etiketten werkt het huis bovendien graag samen met bekende kunstenaars, waaronder de Nederlandse modeontwerpster Iris van Herpen. De vergelijking tussen een kunst- en een champagnecollectie is dus niet zo vergezocht. “Daarom wilde ik de verzameling niet wegstoppen in een wijnkelder”, zegt Pierre. “Ik verlangde naar een ruimte in mijn huis waar ik binnen en buiten kon lopen wanneer ik wilde, maar waar het evenmin zo koud was dat ik een winterjas zou moeten aantrekken om naar mijn flessen te kijken. Een volledig geklimatiseerde ruimte was dus geen optie. Ik wilde een aantal ondiepe champagnekasten waar mijn flessen zo konden liggen dat ik ervan kan genieten, elke keer als ik de ruimte binnenstap.”

Pierre gaf een interieurbouwer de opdracht dergelijke kasten te ontwerpen, maar toen ze er eenmaal stonden leverden ze een hardnekkig probleem op: condens. Condensvorming is natuurlijk vervelend voor het zicht, maar vooral dodelijk voor de etiketten en uiteindelijk voor de kwaliteit van de champagne, omdat de wateraanslag ook de temperatuur doet variëren. “Wat de bouwer ook probeerde, hij kreeg het probleem niet opgelost. Daardoor had ik uiteindelijk geen andere keuze dan de kasten te laten afbreken en een andere interieurbouwer in te schakelen, in de hoop dat hij het wel opgelost kreeg.”


“Er is geen druppel condensvorming, omdat we boven en onder drukbakken hebben geïnstalleerd.”


 RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten

RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten

Geen dubbel glas
Frank Rijnen van RMR Interieurbouw – Handmade Luxury Interiors in Moergestel, nam de uitdaging aan. Hij ontdekte al snel dat hij de oplossing in een heel andere hoek zou moeten zoeken dan de aanbieders van standaardkasten. “Zij gebruiken bijvoorbeeld altijd dubbel glas, maar dan krijg je automatisch condensvorming. Zij integreren de koeltechniek in de kast zelf en moeten die dan optisch wegwerken met roosters, wat niet bevorderlijk is voor het zicht. Ik ben gaan experimenteren in onze werkplaats en heb zo een champagnekast gebouwd waarbij de motor samen met de andere technische elementen in een aparte ruimte  is ondergebracht. In dit geval bevindt die zich tussen de eigenlijke kasten en is de toegang weggewerkt achter een televisie, maar dat zou ook een schilderij kunnen zijn. De kasten zijn slechts veertig centimeter diep en de deuren bestaan uit enkel glas. Toch is er geen druppel condensvorming, omdat we boven en onder drukbakken hebben geïnstalleerd. Die zorgen ervoor dat de gekoelde lucht zowel aan de binnen- als aan de buitenkant over het glas circuleert. Zo hebben we een temperatuur gecreëerd die tot in de kleinste hoekjes constant is, namelijk twaalf graden. De kasten zijn ook trillingvrij.”

RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten

Startexemplaar
Drie maanden draaide Frank Rijnen proef in zijn eigen werkplaats. Daarna bouwde hij de champagnekasten in de villa van Pierre in minder dan twee weken. Het product van RMR is honderd procent maatwerk, maar dat komt omdat Pierre de eerste opdrachtgever is. Hij heeft het startexemplaar van wat hopelijk zal uitgroeien tot een serie. “Onze kasten zijn ideaal voor een groot sterrenrestaurant of een cruiseschip”, zegt Frank Rijnen. “Hoe meer kasten je namelijk installeert, hoe lager de kosten. De koeltechniek blijft dezelfde; we zetten er hooguit een iets zwaardere motor in. En omdat aanbieders van standaardkasten altijd veel bijkomende kosten moeten maken om hun producten in de muur weg te werken – met duur stucwerk – en wij niet, durf ik te stellen dat onze kasten in prijs concurrerend zijn en in kwaliteit en design beter. Wij werken bijvoorbeeld naadloos en gebruiken Corian, een volkomen krasvrij materiaal.”

RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten

De kurk van de fles
Voor Pierre is het van minstens even groot belang dat de flessen goed zichtbaar zijn. En toch is een champagnekast niet hetzelfde als een vitrinekast, stelt hij: “Je kunt de drank lang bewaren, maar niet eeuwig. Bovendien is mijn ruimte beperkt. Met elk jaar dat ik er nieuw bijleg, moet ik een oud opdrinken. En dat is uiteindelijk ook de bedoeling. Champagne draait om proeven, om genieten. Hoe bijzonder een fles Dom Pérignon ook is, het is geen museumstuk. Vroeg of laat gaat de kurk dus van de fles. Bij mij kan dat tijdens een privéfeestje zijn, maar ook tijdens een zakelijke bijeenkomst waar we bijvoorbeeld de overname van een bedrijf of van een investeringsdeal vieren. Dan neem ik één van mijn eigen flessen mee naar het restaurant en betaal keukengeld voor het privilege die ter plekke te mogen uitschenken. Bij een bijzondere gelegenheid hoort een bijzondere champagne en helaas hebben de meeste horecazaken slechts de gangbare op voorraad. Vaak wordt champagne te snel gedronken, waardoor de drank niet de kans krijgt zich op fles ontwikkelen.”

 RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten


“Champagne draait om proeven, om genieten. Hoe bijzonder een fles Dom Pérignon ook is, het is geen museumstuk. Vroeg of laat gaat de kurk dus van de fles.”


RMR Interieurbouw, Dom Perignon, Champagnekasten

Een drank om te delen
Champagne is dan ook bij uitstek een drank die je kunt associëren met het delen van vreugde. Met gulheid ook. Dat delen doet Pierre op de middag dat hij zijn champagnekasten in aanwezigheid van Bob Bron en Martine Reukema, senior accountmanager Corporate & Private Sales bij Moët Henessy Nederland, Frank Rijkema en de redactie van the art of living feestelijk inwijdt. De fles die wordt opengetrokken is een Dom Pérignon 2003. “Eén van de leuke aspecten van champagne is dat je over elk jaar een verhaal kunt vertellen”, zegt Bob Bron. “2003 was het jaar van de grote hittegolf in Frankrijk. De druiven hadden teveel zon gehad en de keldermeester vreesde dat er onvoldoende zouden zijn met net die vereiste hoge zuurgraad om een Cuvée de Prestige te maken. Toch vond hij tussen de 1.700 hectaren die ons huis zelf bezit voldoende druiven om ook van 2003 een vintage jaar te maken. Hij is heel lekker geworden, met die aantekening dat het geen champagne is om net zo lang te bewaren als die van de echte topjaren, zoals 1999 en 2006. Daarvoor was de zon toch net even te fel.”

De beste uitspraak is en blijft die van de econoom  John Maynard Keynes.  Aan het eind van zijn leven zei hij slechts één ding te betreuren: dat hij nooit genoeg champagne had gedronken.

Tekst: Jeroen Kuypers
Fotografie: Jaro van Meerten

 

 

RMR Interieurbouw, champagne kasten, Dom Perignon

Frank Rijnen | Eigenaar RMR Interieurbouw


“Bij Aanbieders van standaardkasten worden er altijd veel bijkomende kosten gemaakt om hun producten in de muur weg te werken  met duur stucwerk. Wij niet, durf ik te stellen,  onze kasten zijn in prijs concurrerend  en in kwaliteit en design beter. Wij werken bijvoorbeeld naadloos en gebruiken Corian, een volkomen krasvrij materiaal.
__
Meer informatie over RMR Interieurbouw? 

 

 


Categorieën

Hoofdmenu

Social Media

error: Content is protected !!