Boerderij van rust, ruimte en comfort

Marco Daverveld

De bewoners van deze rietgedekte villa woonden er al 20 jaar. Hier werden de kinderen groot, raceten met de tractor door de tuin en kwamen de keuken binnen met modderlaarzen. Kortom er werd geleefd. De kroost eenmaal uit huis, besloten de bewoners over te gaan op een intensieve renovatie. Opdrachtgeefster: “Er zijn nieuwe ramen en puien ingezet zodat er licht naar binnenkomt, muren maakten plaats voor grotere ruimtes zonder deuren. De keuken is naar de tuinzijde verplaatst zodat we meteen aansluiting hebben op een groot overdekt terras. Een flinke klus maar het is allemaal meer dan goed gekomen.” Marco: “Aanvankelijk wilden de bewoners een nieuw huis laten bouwen maar dat ging niet door. De ideeën en ontwerpen die we daarvoor hadden, hebben we deels in deze verbouwing overgenomen. Het complex bestaat uit een villa met twee verdiepingen, een bijgebouw met fitnessruimte, natte ruimte met stoomcabine een grote tuin met vijver. Van buiten lijkt het op een boerderij maar eenmaal over de drempel bevind je je in een modern, comfortabel landhuis met verrassende elementen.”


Entree

boerderij, marco Daverveld, the art of living

Alle leveranciers van de entree

E-installatie (domotica)

Van Berkum Klimaat en Duurzaam

Schilderwerken

Schildersbedrijf Van Den Helm

Lederen bekleding

Alphenberg Leather

Akoestisch plafond

Pennings akoestisch afbouwen

Interieurarchitect

Daverveld ontwerpers

Van boederij naar villa

De voordeur biedt toegang tot een halletje dat wordt afgesloten door een met leer beklede stalen deur die op zijn beurt weer de toegang is tot een ruime, hoge hal. Marco: “Tijdens de renovatie is de grote hal verbonden met de achteringang en zo lopen deze ruimtes mooi in elkaar over. Een soort verkeersruimte waar je binnenkomt en weggaat en waar heel veel kastruimte is.” Noemenswaardig is het toilet dat is voorzien van een uitvergrote ijsvogel op fotobehang. Het geeft het huis een persoonlijk tintje, net als het kleurrijke op maat gemaakte kunstwerk van Anne van den Heuvel aan de muur dat bestaat uit een ritmisch spel van vierkanten, blokjes van vilt. Het heeft naast esthetische waarde bovendien een geluiddempende werking. De gemoderniseerde trap past perfect in de hoge vide tot in de nok waarin de spanten van het dak zichtbaar zijn zijn gebleven. Het is een charmante knipoog naar het verleden. Marco: “Je hebt met een bestaande constructie te maken en we hebben besloten om de sporen zichtbaar te laten omdat het anders allemaal erg strak wordt.”

Naast het ontwerp en de begeleiding bij de verbouwing maakt Marco ook een kleuren- en een lichtpan. Marco: “We hebben een akoestisch plafond geplaatst en daarin spots verwerkt. Zoals deze zwarte uitsparing met ingebouwde witte spots die we zelf hebben vormgegeven. In de keuken wordt hiermee bovendien de lengte van het kookeiland benadrukt. Als ik een lichtplan maak dan probeer ik verschillende soorten verlichting toe te passen. Opbouw-, inbouw-, wand- en hanglampen en staande lampen. Met de lampen hebben we hetzelfde principe aangehouden als met andere interieur items: niet overal hetzelfde maar zorgvuldig zoeken naar variatie en een eigen identiteit. Ik hoor vaak terug dat ik goed kan luisteren. Vanuit mijn expertise en ervaring en persoonlijke smaak vertaal ik wensen en geef er samen met de opdrachtgevers vorm aan. Met nadruk op ‘samen.’ In het proces kan ik meerwaarde geven ook omdat ik het grote geheel overzie en technische kennis heb.” De bewoonster knikt instemmend: “De woorden: ‘dat kan niet’, zul je Marco niet snel horen zeggen. Hij zorgt altijd voor een passende oplossing.”


Living

boerderij, marco Daverveld, the art of living

Alle leveranciers van de living

Kroonluchter

Brand van Egmond

Gietvloer

BVS Vloeren

Stoer en in evenwicht

Voor de gietvloer in de eetkeuken is gekozen voor een zachtgrijs Polyurethaan; onderhoudsvriendelijk en Uv-bestendig. Muren en plafonds zijn wit gestukt wat mooi contrasteert met de zwarte stalen kolommen waarop het huis rust. Marco: “In deze ruimte hebben we gekozen voor zachte kleuren en warme aarde tinten. De materialen zijn van marmer, stof, hout of metaal maar ze zijn allemaal uitgevoerd in hetzelfde kleurengamma en dat geeft eenheid en rust. In die zin past de Italiaanse scheidingswand tussen het eet- en woongedeelte perfect in het geheel ook al is hij best aanwezig ” Opdrachtgeefster: “Wij maken gebruik van alle ruimtes in het huis, we wonen en leven overal maar de favoriete plek is toch wel deze keuken. Je kunt hier zo mooi naar buiten kijken. Het marmeren blad van het eiland is in zekere zin ‘druk’ door de vele verschillende aders. Als je een ‘druk’ marmeren blad hebt en een expressieve lamp boven de eettafel moet de rest van de inrichting rustig en ingehouden zijn. Dat is hier gelukt.”


Exterieur

boerderij, marco Daverveld, the art of living

Alle leveranciers van het exterieur

Kroonluchter

Kroonjuweel Verlichting

Gietvloer

BVS Vloeren

Hekwerk

Vissers Hekwerk

Veel ruimte en wederom prachtige behang

Op de eerste verdieping bevinden zich een grote slaapkamer met bijbehorende bad- en kleedkamer en aan de voorzijde drie logeerkamers, een handig washok en een grote douche. Marco: “Het voordeel van deze woning is dat er overal voldoende plaats is om ruimtelijke indelingen te maken. Dat is een ongekende luxe bij ontwerpen en renoveren.”

Op deze etage is het toilet ook weer de plek om een persoonlijk statement te maken in de vorm van behang van de Eiffeltoren met bijbehorende Franse lampjes. De badkamer voor de logés heeft een grote inloopdouche. De uitvoering is in grijstinten terwijl de badkamer bij de ouderslaapkamer aan de tuinzijde is uitgevoerd in natureltinten. De muren zijn afgewerkt met watervast stukwerk en de vloeren zijn afgewerkt met een cementgebonden gietvloer. De wand achter het bed in de grote slaapkamer bestaat uit een enorm bloemstilleven uit de zeventiende eeuw waar Willem van Aelst jaloers op zou zijn geweest. Uiterst sfeervol en bijna vrolijk is het okerkleurige behang in de hal boven.

Editor: Celine Jacobs

Datum: 23-09-2022

Tekst: Gebaseerd op een tekst van Cai Vosbeek

Fotografie: Jaro van Meerten