Een duinwoning die ruimtelijkheid en intimiteit combineert

Studio 110 Architectuur

Een vakantiehuis dat bedoeld is voor een uitgebreide familie van drie generaties moet groot genoeg zijn om alle leden ervan gezamenlijk te ontvangen en mag tegelijk niet leeg overkomen als er slechts enkelen van zijn voor een weekend. Een tegenstelling die bijna onmogelijk te overbruggen lijkt. STUDIO110 Architectuur slaagde er echter in een woning te ontwerpen die ruimtelijkheid en intimiteit weet te combineren. Het bureau koos daarvoor een hoogst passende vorm.


Ontwerp

Glazen, duinwoning, Studio 110 Architectuur, The Art of Living
Glazen, duinwoning, Studio 110 Architectuur, The Art of Living

Glazen voordeur

Dat het strand niet ver is, is zichtbaar aan de schelpen die je, evenals zand, hier en daar ziet liggen, maar de gasten die hier geregeld enkele dagen of langer verblijven worden ook aan die nabijheid herinnerd door de vorm van het huis. Het bevindt zich deels ondergronds maar steekt daar nergens op dezelfde hoogte bovenuit. Ook de gevels en het dak onttrekken zich aan een rechttoe rechtaan patroon. Het begint al bij de licht scuine traptreden die naar de diagonaal geplaatste glazen toegangsdeur voeren. Dit huis zouden we een duinwoning kunnen noemen, omdat hij golft in het landschap. De zanderige kleur van het hout en de gevelstenen versterkt deze indruk. 

Open en warm

“Door het werk van mijn man hebben we jarenlang in het buitenland gewoond, in verschillende landen, maar voor vakanties kwamen we toch geregeld terug naar Zeeland”, zegt de vrouw des huizes. “Ook onze kinderen zijn nadien uitgezwermd. Ze wonen in alle hoeken van het land of elders in Europa en hebben inmiddels op hun beurt kinderen. Het lag voor de hand dat we Zeeland als een verzamelpunt voor de leden van ons gezin zouden kiezen.” Maar waar in Zeeland? Want de provincie is ook zeer geliefd bij Belgen en Duitsers. Niet alleen zijn de meeste percelen inmiddels wel bebouwd, de gemeenten worden ook steeds strikter in de eisen die ze stellen. Dat ondervond ook Roland Borst, van STUDIO110 Architectuur, toen hij zijn eerste ontwerp indiende: het werd afgekeurd. “De familie kocht een kavel waar al een huis op stond. Dat zou worden gesloopten in zijn plaats zouden we drie losse huisjes bouwen. Zo was er ruimte voor iedereen tegelijk, terwijl niemand zich verloren zou voelen als hij alleen kwam.” Borst en zijn collega’s konden volledig opnieuw beginnen en kwamen met een ontwerp dat zich onderscheidde door de woning in te delen in zones.

Je stapt vanuit de entree de leefkeuken binnen. Deze is ruim, maar ook warm door het vele hout, en open dankzij het ruime zicht op het natuurgebied aan de overkant van de weg. “We hebben het huis een meter hoger gezet om te voorkomen dat wandelaars inkijk hebben. En een natuurgebied wil zeggen dat er in ieder geval nooit aan de overkant zal worden gebouwd. Dit panorama is ervoor altijd.”


Living

Glazen, duinwoning, Studio 110 Architectuur, The Art of Living

Alle leveranciers van de living

Gietvloer

Traas Vloeren

keuken & interieurbouw

De Jong Interieurbouw

Haardmeubel

STUDIO110 Architectuur nam niet alleen de architectuur, maar ook de inrichting voor zijn rekening. De woonkamer is gecentreerd rond een haard met daarboven een groot televisiescherm, maar minstens even belangrijk is de directe toegang naar het terras en, vooral, het zwembad. De tuin is vanuit elke ruimte goed zichtbaar en bereikbaar, en niet toevallig ligt een van de terrassen achter een zijmuur. Als de zee dichtbij is, is de wind dat ook, en die heeft hier geen vrij spel. Voor de beleving van een vakantiehuis is de ruimte om de woning even belangrijk als het interieur. De buitenruimte kan bovendien als een externe omloop worden gebruikt, die leidt dan langs een stuk gevel waar diverse voornamen zijn ingemetseld. “De naam van elk kind is in de gevel vereeuwigd via een eigen steen, om aan te geven hoezeer dit een familiehuis is,” verduidelijkt Roland Borst. “Het skelet van de woning is van hout. Het zwevende dak rust op een staalframe. We hebben het niet alleen vanwege het vormenspel schuin geplaatst maar ook om de panelen daarop optimaal van de lichtinval van de zon te laten profiteren. Het huis is zeer duurzaam, doordat we hebben gekozen voor stenen die droog stapelbaar waren. Als het ooit wordt afgebroken, kun je de muren steen voor steen slopen en weer hergebruiken.”


Bovenverdieping

Glazen, duinwoning, Studio 110 Architectuur, The Art of Living

Alle leveranciers van de bovenverdieping

Verlichting

Maretti Lighting

Realisatie badkamer

BMN Showroom

Daglicht in de badkamer

De kinderen (of eventuele gasten) slapen deels in de kelderverdieping. Daar zijn diverse slaapkamers gecentreerd rond een centrale hal, die ook weer eigen badkamers hebben. Daarnaast zijn er twee gastenkamers op de verdieping boven de garage, met een eigen badkamer. De ouders hebben hun slaapkamer ook boven. Maar ‘beneden’ en ‘boven’ zijn in deze woning relatieve begrippen. De masterbedroom ligt op het woonniveau en de verdiepte etage waar de gastenkamers liggen maakt geen kelderachtige indruk, omdat er via de trap voldoende daglicht naar binnen valt. Hieruit blijkt dat de duinwoning méér is dan een geslaagde architectonische inpassing in het landschap. In zekere zin heeft STUDIO110 Architectuur zo dus toch het oorspronkelijke idee van de drie huisjes behouden, alleen van horizontaal naar verticaal veranderd.


Exterieur

Glazen, duinwoning, Studio 110 Architectuur, The Art of Living

Alle leveranciers van het exterieur

Aannemer

Minderhoud Bouw

Architect

STUDIO110 Architectuur

Natuursteen

Timmerman Natuursteen

Tuinontwerp

Hoveniersbedrijf Minderhoud

Nooit de enige

Wat opvalt, is de inval van het daglicht door een raam boven de wastafel en eentje boven de douche, evenals de prachtige houten wand achter het dubbele bed, waarin de kledingkast is ondergebracht. Vakantie associeer je altijd met zon en licht. Roland Borst heeft ervoor gezorgd dat overal in de woning het licht zijn weg naar binnen vindt en dat door de eenvoudige keuze van een motief in de houten latten alle kamers esthetisch met elkaar verbonden worden. Het huis is zichtbaar en voelbaar een eenheid. Er is plek genoeg voor iedereen, er is een doorgang om en door het huis, en toch ervaar je in elke kamer geen overdaad aan vierkante meters maar sfeer en de uitnodiging tot samenzijn. Wie alleen plaatsneemt op een van de terrassen, aan de keukentafel of in de zitbank in de vorm van een halve cirkel, herinnert zich steevast de keren dat er familieleden bij zaten. Je kunt als eerste binnenkomen, maar je zult nooit de enige zijn. Dat uitnodigende heeft Roland Borst perfect weten uit te drukken in architectuur.