
Uit onderzoek blijkt dat consumenten zich zorgen maken over klimaatverandering, hierdoor wordt hun interesse in duurzaamheid aangewakkerd. Daarom geven zij prioriteit aan producten die op een positieve manier een bijdrage leveren aan de wereld. De consument wil het gevoel hebben dat zij de juiste beslissingen nemen. Bovendien willen ze optimaal gebruik kunnen maken van het product zodat ze niet terug hoeven komen. Bang & Olufsen nam deze informatie tot zich en koos er bewust voor om hier met hun innovatieve producten op in de spelen. Dit kwam tot uiting in het ontwerp van een luidspreker die zowel modulair als circulair is en daardoor een lange levensduur heeft.
Cradle to Cradle gecertificeerd
Om de eerste stap in de goede richting te zetten, moest ervoor gezorgd worden dat elektronica minder snel aan vervanging toe was. Daarom bracht Bang & Olufsen deze draagbare luidspreker op de markt. De Beosound Level heeft een levensduur van wel tien jaar. Nochtans resulteerde dit in het eerste Cradle to Cradle certificaat binnen de branche. Dit komt erop neer dat de materialen die worden gebruikt om dit product te produceren eerlijk en milieuveilig zijn. Een andere vereiste voor een Cradle to Cradle gecertificeerd product is dat de gebruikte grondstoffen ook in andere apparaten verwerkt moeten kunnen worden wanneer het product tegen het eind van de levenscyclus is.
Modulair ontwerp
Een ander aspect dat bijdraagt aan de verlengde levensduur van de Beosound Level is dat deze modulair werd opgebouwd. Mochten onderdelen aan vervanging toe zijn, dan zijn deze eenvoudig te vernieuwen, waardoor de consument langer kan genieten van het innovatieve product. Bovendien is dit wederom een manier om technologisch afval tegen te gaan. Ook maakt dit modulaire aspect het mogelijk, voor de klanten van Bang & Olufsen, om zelf de behuizing van hun luidspreker aan te passen. Hierdoor zal het ontwerp ook meegaan met de tijd.
Het streven
De manier waarop Bang & Olufsen op de ontwikkelingen inspeelt is uiterst indrukwekkend. Ze streven er dan ook naar om in 2025 tien producten geïntroduceerd te hebben die alle over een Cradle to Cradle certificaat beschikken. De speaker is nu in het bezit van een bronzen certificaat. Dit zou op kunnen lopen tot platina, dus ook op dit vlak is nog erg veel winst te halen.