
In 1985 besloot Gerrit van Ee de stap te zetten in de markt van zonwering. Met zijn bedrijf onder de naam ‘Jumbo’ bouwde hij een reputatie voor kwaliteit onder de leus ‘Zo sterk als een olifant’. De focus van het bedrijf begon zich door de jaren heen te verschuiven naar outdoor living en luxe overkappingen.
Het was tijd voor een frisse wind, vond het team van Jumbo, dat vanaf begin 2020 verder is gegaan onder de naam Van van Ee, vertelt zoon Gerard van Ee, die samen met zijn vader de directie vormt. “De naam Jumbo botste steeds vaker met wat wij doen in deze branche”, vertelt hij. “Ons doel is om echt naam te maken als een designmerk, en de naam Jumbo voelt daarvoor iets te lomp, of te zwaar.”
Natuurlijk speelt ook de associatie met de supermarktketen een rol in de beslissing, geeft Van Ee toe, maar de keuze voor de familienaam bleek een logische stap. En bij een nieuwe naam hoort natuurlijk ook een nieuw logo. Alles is nieuw. Het logo en de vernieuwde website vormen onder andere de basis van de nieuwe identiteit van het familiebedrijf. Begin 2020 is Van Ee met zijn team ook nog eens verhuisd naar een nieuwe locatie langs de snelweg in Ede. Het pand dient als kantoor en tevens als designstudio, werkplaats en showroom.
Wat nog wel hetzelfde is? Het hardwerkende team dat graag meedenkt met architecten en cliënten om zo de meest unieke en luxe overkappingen te produceren die gemaakt zijn van aluminium, staal, hout, of een mix daarvan. Bij Van van Ee zijn ze niet bang voor gedurfde ontwerpen, integendeel: het unieke aan Van van Ee is de maatwerk die zij leveren voor iedere klant.
“Mijn passie is het maken van nieuwe, unieke producten, met materialen als hout, staal, of aluminium. Het bijzondere daaraan is dat mensen het mooi vinden, maar anderen ook weer niet”, zegt Van Ee. Toen het bedrijf nog jong was, diende het slechts als dealer voor andere merken. “Dat zijn we nu nog steeds van een aantal merken, bijvoorbeeld van Renson, maar we maken steeds meer zelf.”
Bezoekers van de onlangs gehouden meubelbeurs IMM in Keulen kregen op de stand van SUNS op indrukwekkende wijze een indicatie van de vele mogelijkheden. Meubelen, kussens, poefs, vazen, vuurhaarden, lamellen overkappingen, vloerkleden, lampen, loungesets: SUNS toonde een uniek totaalassortiment waarmee de ideale tuinsfeer gecreëerd kan worden. “Met ons concept halen we de gezelligheid van binnen naar buiten”, aldus Van Rhienen.
Een mooi voorbeeld is de elegante overkapping ‘Alysa’, dat het bedrijf zelf heeft ontworpen. Het is het nieuwste lid van de familie terrasoverkappingen en wordt gekenmerkt door een design dat voor negentig procent uit glas bestaat. Het bijzondere ontwerp sleepte hierom de German Design Award 2020 in de wacht. Het model Alysa is op afspraak in de showroom te bewonderen, evenals zes andere stijlen luxe overkappingen.
Tekst: Ilona Braat
Fotografie: Van van Ee
___