
Wellicht sta je op het punt je huis te verkopen of ben je al enige tijd op zoek naar een woning. Dan is het, om dit complete proces te vereenvoudigen, handig om een goede aankoop of verkoop makelaar in te schakelen. Het kiezen van de juiste makelaar kan lastig zijn, er zijn er enorm veel makelaars en wie beschikt er over de beste en meeste kennis van zaken? Wil je antwoord op deze vraag dan is het belangrijk om rekening te houden met een aantal punten. Deze belangrijke punten worden in dit artikel voor je op een rijtje gezet, zodat je eenvoudig de juiste makelaar kunt kiezen.
Allereerst is het natuurlijk slim om af te gaan op aanbevelingen. Vraag vrienden, familieleden of kennissen wie zij ingeschakeld hebben om hun huis te verkopen en hoe hen dit beviel. Door goed te luisteren naar wat zij te vertellen hebben kun je de voor- en nadelen op een rijtje zetten. Hier kun je natuurlijk ook het internet voor gebruiken. Lees verschillende recensies en beoordelingen, deze geven je vaak ook een goed beeld van verscheidende makelaardijen.
Doe ook onderzoek naar de werkwijze van de makelaars; maken zij gebruik van fotografen, kiezen ze ervoor brochures te maken en op welke kanalen zijn zij actief? Kortom, ontdek wat de presentatietools van de makelaar zijn. Om hier achter te komen kun je opnieuw online op zoek gaan naar bijvoorbeeld verkoopscores, maar daarnaast zou je ook een afspraak kunnen inplannen. Deze zijn vaak vrijblijvend en het is een eenvoudige manier om meteen al je vragen te kunnen stellen.
Daarnaast is het ook een goed idee om te kiezen voor een regionale makelaar. Woon je bijvoorbeeld in Maastricht dan kun je van een succesvolle verkoop uitgaan door in zee te gaan met een lokale makelaar. Makelaardij Maastricht is veel beter op de hoogte van de huizenmarkt en heeft een regionaal netwerk waar je veel aan kunt hebben. Veel beter dan een makelaardij die vele kilometers verderop gevestigd zit.
Dit zijn een aantal punten waar je rekening mee kunt houden tijdens het kiezen van makelaardij. Toch speelt gevoel ook een grote rol. Zodra je een klik met iemand hebt zal de verkoop een stuk eenvoudiger verlopen. Neem dit dan ook zeker mee in je overweging!